بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه وقت است؟

همان طور که می دانید لنت ترمز از قطعات بسیار مهم و حساس در خودرو محسوب می شود که در صورت تمام شدن کارکرد یا به هر شکلی معیوب بودن، می تواند در ترمزگیری اختلال ایجاد کرده و مشکلاتی را حین رانندگی به وجود آورده و حتی موجب بروز تصادفات وخیم شود. از این روی اهمیت زیادی دارد که از زمان تعویض لنت ترمز آگاهی داشته و به خوبی بدانید چه وقت باید برای بازدید و تعویض این قطعه اقدام کنید.


در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.


بهترین زمان تعویض لنت ترمز


پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که زمان تعویض لنت  ترمز برای چرخ های جلو و عقب خودرو، متفاوت است و به طور کلی غالبا لنت ترمزهای چرخ های جلوی خودرو، باید زودتر نسبت به لنت ترمز چرخ های عقب، تعویض شوند.


از این روی زمان مناسب برای تعویض این قطعه ها در دو گروه زیر تقسیم بندی می کنیم:


زمان تعویض لنت ترمز چرخ های جلو


زمان تعویض لنت ترمز چرخ های جلو به طور رایج پس از طی کردن هر 20 تا 30 هزار کیلومتر کارکرد خواهد بود.


زمان تعویض لنت ترمز چرخ های عقب


زمان تعویض لنت ترمز چرخ های عقب به طور معمول پس از هر 70 تا 100 هزار کیلومتر است.


نکته مهم: در نظر داشته باشید که این زمان تعریف شده برای لنت ترمز چرخ های عقب و جلوی یک خودرو، کاملا به مدل رانندگی، مسیرهای رانندگی، میزان استفاده از ترمز و ... نیز بستگی خواهد داشت. حتی نوع و برند لنت ترمزی که برای خودروی خود استفاده کرده اید نیز به صورت مستقیم بر طول عمر مفید آن تاثیر می گذارد.


خرید بهترین لنت ترمز


برای خرید بهترین و مناسب ترین لنت ترمز برای خودروی خود، باید شناخت مناسبی نسبت به برندهای مختلف موجود در بازار داشته و بدانید کدام برند و مدل برای خودروی شما مناسب است. فروشگاه لنت لاین، انواع و اقسام لنت های ترمز از برندهای معتبر جهانی و دارای برترین استانداردها را ارائه کرده و شما می توانید برای انواع خودروهای ایرانی و خارجی، نسبت به خرید لنت ترمز، اقدام کنید.


نکته: علی رغم کیلومتر هایی که در بالا ذکر کردیم، شما باید بسته به نوع خودروی خود و این که چه شکلی از رانندگی را تجربه کرده اید، بازرسی و بازبینی روی لنت ترمز ها داشته و به موقع نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.


اما ببینیم علائمی که نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز هستند، کدامند.


علائم زمان تعویض لنت ترمز


از جمله علائمی که با توجه به آن ها متوجه خواهید شد زمان تعویض لنت ترمز از راه رسیدن است؛ به شرح زیر هستند:


لرزش پدال ترمز


در صورتی که مشاهده کردید پدال ترمز حین فشار دادن، دارای لرزشی شده است، باید نسبت به این که لنت ترمز به پایان طول عمر خود رسیده است ؛ شک داشته ابشید.


عدم ترمزگیری سالم و به موقع


در صورتی که مشاهده می کنید علی رغم فشردن پدال ترمز، ترمزگیری سالم اتفاق نیفتاده و خودروی شما با تاخیر ترمز می کند، لازم است که بلافاصله و سریع، برای تعویض لنت ترمز و چک کردن میزان روغن ترمز، اقدام لازم را انجام دهید.


طولانی شدن خط ترمز


با طولانی شدن خط ترمز، می توان نتیجه گرفت که لنت ترمز به پایان عمر مفید خود رسیده است و باید برای تعویض و جایگزین کردن آن با یک نمونه نو، اقدام کرد.


صدای سوت یا جیرجیر از چرخ های خودرو


خارج شدن فرمان از میزان


اگر حین حرکت متوجه می شوید که فرمان خودرو به سمت راست یا چپ می کشد و مشکلی از بابت میزان چرخ ها وجود ندارد؛ باید لنت ترمزها بازبینی شده و احتمالا زمان تعویض آن ها از راه رسیده است. البته گاهی اوقات این مورد با یک میزان فرمان مرتفع خواهد شد.


روشن شدن چراغ چک خودرو


اگر چراغ چک خودروی شما روشن شده است، با دیاگ زدن این موضوع مشخص خواهد شد که آیا مشکل به لنت های ترمز یا موارد دیگر مربوط است. حتی ممکن است مشکل به قطع شدن سیم لنت ترمز مربوط باشد و این موضوع باعث شده تا سیگنال به کامپیوتر خودرو برسد. همین طور پایین آمدن میزان روغن موتور باعث روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد.


سخن پایانی


شما چه تجربه ای در خصوص بهترین زمان تعویض لنت ترمز خودروی خود دارید و معمولا از روی چه علائم و نشانه هایی، معیوب بودن و تمام شدن عمر مفید لنت ترمز خودرو را متوجه می شوید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید.


 

منبع خبر :