حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

سوال: این پی ام اس معتبر است؟ شاید به نظر من جا‌هایی ایراد داشته باشد. امرایی: ما اصلا در آن دخل و تصرفی نداریم و از طرف مشاورینی که از طرف سازمان راهداری کشور انتخاب می‌شوند بحث وضعیت رویه راه‌ها را بررسی می‌کنند و این اعداد را به ما اعلام می‌کنند. سوال:یعنی الان رضایتمندی کامل را دارید؟ امرایی: ما در وضعیت مناسبی قرار داریم یعنی عدد ۶۶ تا ۱۰۰ نیازمند است که تلاش کنیم که وضعیت عالی داشته باشیم. سوال: گزارش‌هایی داریم از ورامین و احمدآباد مستوفی که مدت‌ها است که مشکل آسفالت دارند این‌ها را پیگیری می‌کنید؟   امرایی: با توجه به برودت آب و هوایی که الان است عملا امکان اجرای روکش آسفالت نداریم، اما به هر حال مناقصه‌هایی ما در همین هفته جاری در دست اقدام داریم که انشاالله این فرآیند مناقصه انجام شود و پیمانکار را انتخاب کنیم که بتوانیم عملیات اجرایی را در یک بازه زمانی مناسب که فکر میکنم اسفندماه استارت بخورد این بحث روکش آسفالت محور ری به سمت قرچک و همچنین ورامین و احمدآباد مستوفی را در دستور کار داریم.

سوال: از برودت هوا گفتید و از فصل زمستان، اولا که لطف کنید بفرمائید چه تعداد گردنه برف گیر در محور‌های مواصلاتی استان تهران داریم و شما چه اقداماتی کردید برای این که کار به انسداد نکشد و اگر هم انسدادی اتفاق می‌افتد برای روان سازی آن چه کردید؟ امرایی: ما در طرح راهداری زمستانی براساس برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته حدود ۴۰۰ نفر نیروی انسانی تحت عنوان راهدار و ۲۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری در قالب ۳۸ ساماندهی شده که متناسب شرایط جوی مورد استفاده قرار می‌گیرد در استان تهران حدود ۱۰ گردنه برفگیر به طول حدود ۱۱۰ کیلومتر وجود دارد که ۵ گردنه در مسیر شریانی تهران به سمت فیروزکوه است که با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع در گردنه‌ها با حداکثر آمادگی برای عملیات برف روبی و نیروی انسانی و ماشین آلات ما استقرار می‌دهیم.

سوال: همان سمت فیروزکوه و گردنه‌های برفگیر دماوند و آبعلی گزارش‌هایی داشتیم که همان جا‌ها اتفاقا آسفالتشان نامناسب است و خطراتی را ایجاد میکند، برای آن هم برنامه دارید؟ امرایی: ما الان قراردادی برای بحث روکش محور تهران به سمت فیروزکوه داریم و فکر می‌کنم حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و به لحاظ شرایط جوی در حال حاضر امکان اجرای عملیات را نداریم و همین هفته یکی از مناقصه‌هایی که در بحث روکش آسفالت در دستور کار داریم محور تهران به سمت فیروزکوه است که حدود ۳۰ میلیارد تومان مناقصه برگزار می‌کنیم افزون بر این انشاالله در اعتبارات سال ۱۴۰۲ برنامه داریم که یک قرارداد جدید هم منعقد کنیم که بتوانیم یک وضعیت مناسبی به این محور تهران – فیروزکوه دهیم، مسیر رفت نسبتا وضعیت مناسبی دارد به سمت فیروزکوه، اما مسیر برگشت وضعیتش مورد رضایت نیست و تلاش می‌کنیم که در یک بازه زمانی شش ماهه وضعیت رویه محور فیروزکوه را ارتقا دهیم.

سوال: کیفیت این روکش آسفالت‌ها را بررسی می‌کنید؟ بعضی جا‌ها دیده می‌شود با گذشت چند ماه از روکش آسفالت می‌بینیم آن کیفیت را ندارد و جا‌هایی از آن کنده شده است.

امرایی: ما به هر حال قرارداد‌هایی که منعقد می‌کنیم متناسب با نوع عملیات یک دوره تضمینی برای پیمانکار انتخاب می‌کنیم مثلا برای روکش آسفالت گرم حدود ۵ سال و لایه‌های حفاظتی دوره تضمین دو ساله دارند و تا به امروز واقعیت ما گزارشی یا ندیدیم که آسفالت‌هایی که در حوزه راهداری انجام می‌شود در دوره تضمینی که پیمانکاران دارند نقصی مشاهده نشده است.

سوال: این تضمین‌ها بلندمدت است؟

امرایی: ۵ ساله برای روکش‌های آسفالت گرم و لایه‌های حفاظتی معمولا دو ساله است.

سوال: وضعیت نیرو‌های انسانی شما چگونه است بعنوان راهدار و وضعیت تجهیزات و ماشین آلات راهداری خصوصا در این ایام سرد سال که خیلی‌ها در قسمت‌های برفگیر گرفتار شدند؟

امرایی: ما خدا را شکر علیرغم این که تا به امروز حدود ۱۲ مرحله عملیات برف روبی داشتیم هیچ گونه انسداد مسیری در راه‌های استان نداشتیم اگرچه محدودیت امکانات و تجهیزات است ما براساس سیاست‌هایی که سازمان راهداری تعیین کردند اولویت ما برای بحث بازگشایی و برف روبی راه‌های شریانی و اصلی است و بعد از این که بارش قطع شد می‌رویم سراغ راه‌های روستایی و علیرغم همین دیروز که شاهد بارش سنگین برف به خصوص در نواحی شمالی و شرق استان بودیم هیچگونه انسدادی نداشتیم و به محض اینکه عملیات راهداری برف روبی در راه‌های اصلی تمام شد بلافاصله راه‌های روستایی را در دستور کار قرار دادیم و در یک بازه زمانی حداکثر ۵ ساعته تمام راه‌های روستایی هم بازگشایی شد.

سوال: یکی از وظایف اصلی سازمان راهداری، ایمن سازی راه‌ها است بفرمائید در راستای ارتقاء ایمنی راه و حریم چه اقداماتی را در سال جاری انجام دادید؟

امرایی: شاید شاه بیت ماموریت سازمان راهداری ایمن سازی راه‌های مواصلاتی در سطح استان‌ها باشد در این راستا در سال جاری در استان تهران با همه محدودیت‌های اعتباری که داشتیم اقدامات خوب و موثری انجام شده که می‌توان به بهسازی و روکش آسفالت حدود ۲۰۰ کیلومتر در سطح راه‌های استان، خط کشی راه‌های استان، نصب انواع تابلو‌های ایمنی و همچنین نصب نیوجرسی به طول حدود ۱۶ کیلومتر اشاره کرد.

سوال: اگر مردم در این جاده‌ها و مسیر‌ها احساس کردند که یک بخشی مثلا دچار نقص ایمنی است و از همین مواردی که شما فرمودید از جمله خط کشی و نور چگونه می‌توانند این را به شما اطلاع دهند و شما پیگیری کنید؟

امرایی: ما سامانه ۱۴۱ داریم که مردم می‌توانند با ارتباط با این سامانه ۱۴۱، تمام مسائل و مشکلاتی که مرتبط با حوزه راه است هم بحث موضوعات زمستانی و هم می‌توانند اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها هم می‌توانند نواقص جاده‌ای را گزارش دهند.

سوال: با توجه به موقعیت استراتژیک استان تهران از نظر مرکزیت کشور و کریدور مهم جاده‌ای، کدام محور‌های شریانی استان تهران در اولویت خدمت رسانی است توسط سازمان شما؟

امرایی: اگرچه به هر حال حدود یک درصد طول راه‌های کشور در استان تهران قرار دارد، اما حدود ۱۴ درصد از تردد وسایل نقلیه در استان تهران انجام می‌شود بخش قابل توجهی از بار کشور به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی در تردد در استان تهران هستند و بخشی از بار بنادر به دلیل شرایط پایتخت و حجم جمعیتی که در استان تهران واقع شده در استان تهران تردد می‌کنند روزانه بیش از ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه وارد استان تهران می‌شوند و بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تردد ما در سطح استان تهران را شاهد هستیم و با این توصیف قطعا همه راه‌های منتهی به شهر تهران از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار هستند و ما با استقرار نیرو‌های راهداری و ماشین آلات سعی می‌کنیم خدمات مطلوبی ارائه دهیم. سوال: فصل زمستان است و خصوصا در این چند روز اخیر با توجه به بارش‌هایی که اتفاق افتاد خیلی از جاده‌های کشور از جمله استان تهران شاهد ریزش برف و سرما بود، گروه‌هایی که شما مستقر می‌کنید آیا قبل از این که مستقر شوند میزان آمادگی آن‌ها را از طریق رزمایش یا چیزی بررسی می‌کنید یا خیر؟ آن‌ها آمادگی شان را چگونه به دست می‌آورند؟

امرایی: ما قبل از شروع عملیات راهداری زمستانی، جلساتی درون سازمانی تحت عنوان شورای راهداری با ادارات شهرستان‌ها برگزار می‌کنیم و کمبود‌ها و نیازمندی‌های ادارات شهرستان‌ها را بررسی می‌کنیم بحث بازسازی و اورهال کردن ماشین آلات راهداری، بحث نیاز شهرستان‌ها به شن و نمک موردنیاز، برای بحث عملیات راهداری و یخ زدایی و نیروی انسانی که کمبود آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با یک آمادگی کامل به استقبال راهداری زمستان می‌رویم، ما افزون بر جلسات درون سازمانی با تعامل خوبی که با پلیس راه استان وجود دارد برای هماهنگی و انسجام بیشتر جلساتی با پلیس راه استان برگزار می‌کنیم و سعی می‌کنیم با هم اندیشی و هم افزایی، تلاش کنیم که چالش‌ها را به حداقل برسانیم و نقاط قوت را برجسته کنیم. علاوه بر این موارد در آذرماه سال جاری یک رزمایش بزرگ با حضور همه دستگاه‌های خدمات رسانی که عضو ستاد مدیریت بحران استان هستند از جمله راهداری، پلیس راه، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و امداد خودرو باحضور فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان راهداری و دیگر مسئولین برگزار شد و عملا طرح راهداری زمستانی کلید خورد.

سوال: جلساتی که با نهاد‌ها و سازمان‌ها برگزار می‌کنید از جمله سایر دستگاه‌های امدادی و خدمت رسان چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

امرایی: ما سعی می‌کنیم متناسب با شرایط این جلسات را برگزار کنیم مثلا ما در بحث طرح اربعین این جلسات را برگزار می‌کنیم و دربحث طرح سفر‌های نوروزی، طرح راهداری زمستانی این جلسات را برگزار می‌کنیم و به حسب ضرورت شاید ایجاب می‌کند مثلا در بحث طرح‌های راهداری زمستانی این جلسات ماهی یک بار هم برگزار کرد.

سوال: تعامل شما و پلیس راهور باید خیلی بالا باشد به خاطر این که بتوانید به مردم این خبر را زودتر اعلام کنید که در فلان مسیر تردد نکنند.

امرایی: بله خدا رو شکر این تعامل است و تا امروز هم مشکلی نداشتیم.

سوال: با سازمان هواشناسی چطور؟

امرایی: سازمان راهداری و هواشناسی هر دو عضو یک خانواده هستیم زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم و تعامل بسیار خوب و مثبتی است، آخرین وضعیت و اخطاریه سازمان هواشناسی به ما اعلام می‌کند و ما متناسب با این شرایط سعی می‌کنیم در بین پرسنلمان آمادگی ایجاد کنیم که بتوانیم خدماتی که مدنظر است در جاده ایجاد کنیم.

سوال: اطلاع رسانی سازمان شما چگونه است؟ یعنی فقط از طریق بخش‌های خبری روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون است یا شما خودتان سایت ویژه و جداگانه‌ای دارید یا سامانه پیامکی یا هر چیز دیگری؟

امرایی: همان طوری که در سوال قبلی گفتم ما با استفاده از سامانه ۱۴۱ سعی می‌کنیم آخرین اخبار وضعیت راه‌ها را خدمت کاربران جاده‌ای ارائه دهیم. یکی از مواردی که طبیعتا در طول شبانه روز مورد استفاده قطعا قرار می‌گیرد بحث رسانه فراگیر رادیو است که اکثر رانندگان حمل و نقل جاده‌ای مخاطب آن هستند و ما سعی می‌کنیم بر حسب ضرورت این اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما انجام دهیم.

سوال: یک بار دیگر برگردیم به کیفیت روکش آسفالت‌ها که خیلی پیامک داشتیم از نقاط مختلف، بخشی از شهروندان ما در پرند که از اتوبان ساوه تردد می‌کنند خیلی گلایه داشتند، همان موضوعی که خدمتتان عرض کردم روکشی که انجام شد، ولی کیفیت لازم را نداشت و حتی بعد از چند ماه از بین رفته است.

امرایی: ما در بحث اعتبارات براساس ضوابط اجرایی بودجه بحث نگهداری راه‌های شریانی متولی آن سازمان راهداری کشور است و راه‌های فرعی و روستایی نگهداری آن متولی سازمان برنامه و بودجه استان استواقعیت این است که در بحث راه‌های فرعی و روستایی آن طوری که توقع وانتظار داریم به هر حال سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار نمی‌کند، ضعف اعتبارات استانی داریم، ما خواهشی داریم که در آستانه بودجه نویسی هستیم انتظار این است که انشاالله در اعتبارات ۱۴۰۲ بحث اعتبارات راهداری و یا همان فصل حمل و نقل را متفاوت از سال‌های بعد ببینند که ما بتوانیم بهسازی و روکش آسفالتی که مدنظر مردم است ارتقا دهیم. محور تهران – ساوه که اشاره کردید اتفاقا یکی از مناقصاتی که هفته جاری برگزار می‌کنیم محور تهران – ساوه است برآورد اولیه ما حدود ۴۶ میلیارد است و قراردادی هم از قبل داریم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردو ۴۰ درصد از تعهدات پیمانکار باقی مانده و ما به مردم تعهد می‌کنیم که حتما در سال ۱۴۰۲ شرایط بهتر و ویژه‌ای در بحث محور تهران – ساوه خواهند دید.

سوال: انشاالله پس ما بتوانیم در سال ۱۴۰۲ در برنامه پل مدیریت رادیو تهران میزبان شما باشیم و شما سربلند بگویید که این اتفاقات انجام شده است.

امرایی: بله ما در راه‌های فرعی حدود یکصد کیلومتر قرارداد بستیم و پیمانکار آماده شروع عملیات است منتها به لحاظ شرایط جوی فعلا امکان کار نداریم انشاالله به محض این که شرایط جوی اجازه داد حتما عملیات اجرایی یکصد کیلومتر را شروع خواهیم کرد.

سوال: باز برمیگردم به شرایط جوی این چند روز اخیر و میخواهم ببینم آمار و ارقامی از روز‌های یخبندان تا به امروز داشتید یا میزان شن و نمکی که وجود داشته و طول راه‌های بازگشایی شده در این ایام؟

امرایی: به لحاظ شرایطی که استان تهران دارد در واقع شمال استان و شرق استان هر آن چه که ما بارش از ابتدای پاییز داشتیم عمدتا منجر به بارش برف بوده و حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم و حدود ۱۴ هزار تن هم تا به امروز مصرف شن و نمک داشتیم و حدود فکر می‌کنم ۳۰ هزار تن ما در انبارهایمان شن و نمک را دپو کردیم.

سوال: توصیه شما به هموطنانی که در ایام سرد زمستان تردد دارند در جاده‌ها چیست و چه مواردی را باید رعایت کنند؟

امرایی: در روز‌هایی که شاهد برف و باران هستیم یقینا ایمنی راه‌ها در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و توصیه ما این است که در صورت ضرورت به سفر با تجهیزات ایمنی کامل سفر کنند و به دستورات پلیس توجه کنند و با راهداران در جاده‌ها همکاری لازم را داشته باشند و قبل از سفر با ارتباط با سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت راه‌های استان کسب اطلاع کنند.

سوال: نقش رسانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ امرایی: با توجه به فراگیری رسانه‌ها در دنیای امروز و توسعه ابزاری ارتباطی و رسانه‌ای از رسانه‌های دیداری و شنیداری مانند رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و پیام رسان‌های مجازی می‌توان گفت تقریبا همه مردم به یک نوعی حتی در دورترین نقطه کشور از رسانه برخوردار هستند و پیام‌های اخبار و اطلاعات و همه پیام‌های داخلی را رصد می‌کنند لذا می‌توانیم بگوییم که نقش رسانه در آگاه سازی و فرهنگ سازی مسائل ترافیکی می‌تواند بسیار موثر باشد و این موضوع در خصوص رسانه فراگیر ملی رادیو و تلویزیون قطعا دارای اهمیت و بازخورد بیشتری است که خوشبختانه در سال‌های اخیر تعامل خوبی بین رسانه‌ها و راهداری در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ترافیکی را شاهد بودیم.

سوال: اگر نکته‌ای است که ما به آن اشاره نکردیم را بفرمائید.

امرایی: در پایان فرصت را مغتنم شمرده و همین جا از همه راهداران سختکوش و پرتلاشی که در گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای سوزناک زمستان همواره با حضور خود آماده ارائه خدمات به مردم هستند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنیم و از خانواده‌های این عزیزان هم که علیرغم همه کمبود‌های معیشتی که به هرحال وجود دارد و ما را تحمل می‌کنند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

سوال: من خدمت مردم بزرگوار استان تهران از قول شما می‌گویم که سخت تلاش می‌کنید که خصوصا در مسئله ایمنی راه‌ها از جمله همان روکش آسفالت‌ها به زودی مردم ببینند و نیازی نیست که خبر‌ها را مکتوب به شنونده‌ها بدهید انشاالله که به زودی نتیجه فعالیت شما را ببینند.

امرایی: به مردم این نوید را می‌دهیم با توجه به برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته و حمایت‌هایی که از طرف سازمان راهداری کشور انجام می‌شود سعی و تلاشمان این است که با بهره گیری از حداکثر امکانات چه داخل مجموعه اداره کل و چه بخش خصوصی در راستای ایمن سازی تلاش کنیم که بتوانیم حداقل کاهش تصادفات را داشته باشیم.

پایان



حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

حدود 12 مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

حدود 12 مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم
حدود ۱۲ مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

برف روبی مکانیزه در مسیرهای اصلی منطقه۹ پایتخت - خبرگزاری صدا و ...

برف روبی مکانیزه در مسیرهای اصلی منطقه۹ پایتخت - خبرگزاری صدا و ...
www.iribnews.ir › اقتصادی › گمرک،حمل و نقل

آمادگی کامل شهرداری تهران برای بارش برف و مقابله با یخ زدگی معابر ...

آمادگی کامل شهرداری تهران برای بارش برف و مقابله با یخ زدگی معابر ...
سوال: لطفا خلاصهای از موقعیت استان تهران را از نظر طول راههای اصلی و فرعی و شریانی و تونلها و به طور کل بستر خدمات جادهای. امرایی: استان ...

بارش برف اکثر استان های کشور را سفیدپوش کرد/یخزدگی و لغزندگی ...

بارش برف اکثر استان های کشور را سفیدپوش کرد/یخزدگی و لغزندگی ...
حدود 12 مرحله ما تا امروز در استان تهران عملیات برف روبی داشتیم

آمادگی قزوین در مقابله با برف در ۴۸ ساعت گذشته چقدر بود؟ - ایسنا

آمادگی قزوین در مقابله با برف در ۴۸ ساعت گذشته چقدر بود؟ - ایسنا
www.ghatreh.com › news › حدود-مرحله-امروز-استان-ته...

معابر یخ زده منطقه ۴ از برف پاکسازی شد

معابر یخ زده منطقه ۴ از برف پاکسازی شد
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران با اشاره به بارش برف و باران در چند روز اخیر گفت:حدود 12 مر.

انجام 3 مرحله عملیات برف روبی در فرودگاه بین المللی پیام - خبر فارسی

انجام 3 مرحله عملیات برف روبی در فرودگاه بین المللی پیام - خبر فارسی
برف روبی مکانیزه در مسیرهای اصلی منطقه۹ پایتخت - خبرگزاری صدا و ...

آماده باش شهرداری نواحی 10 گانه منطقه یک تهران/ عملیات برف روبی در همه ...

آماده باش شهرداری نواحی 10 گانه منطقه یک تهران/ عملیات برف روبی در همه ...
همچنین در همین راستا ۴دستگاه خودرو مکانیزه برف روبی آماده به کار شده تا برای بازگشایی معابر و سهولت در رفت و آمد شهروندان اقدامات کنند.
منبع خبر : iribnews.ir