رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست

رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست

دکتر قباد مرادی:

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: رصدخانه اجتماعی، فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست، که توسعه و ارتقای مستمر آن به عنوان یک مرکز ملی پیشنهاد می‌شود.

قباد مرادیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر قباد مرادی به عنوان مدیر نشست تخصصی (پنل) پیامد‌های اجتماعی کرونا در دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا افزود: رصدخانه اجتماعی، با توجه به نامش دیده بان پیامد‌های اجتماعی سلامت و یک فرصت برای ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه است.

وی درباره بخشی از پیامد‌های اجتماعی کرونا گفت: انگ و استیگمای ایجاد شده در افراد مبتلا به کرونا و خانواده‌های آنان در ابتدای دوران کرونا، موضوعی قابل تأمل است، در ابتدای دوران کرونا و بعد از موج ابتدایی ایجاد شده و ابهامی که در خصوص این بیماری وجود داشت، افراد از این بیماری به شدت می‌ترسیدند، این ترس باعث شده بود تا از افراد مبتلا و خانواده‌های آنان دوری کنند، این دوری کردن باعث طرد شدگی می‌شد. البته با فراگیر شدن این بیماری و در طول زمان، این انگ کمتر شد، ولی اثرات این انگ و طرد شدگی در مبتلایان به سادگی برطرف نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تغییر الگو‌های روابط اجتماعی با فاصله گذاری اجتماعی، یکی دیگر از پیامد‌های اجتماعی کرونا بود. با توجه به اینکه یکی از توصیه‌ها برای کنترل این بیماری، فاصله گذاری اجتماعی بود، تغییرات زیادی در الگوی روابط اجتماعی ایجاد شد و در شبکه‌های خانوادگی و دوستانه گسست ایجاد کرد. به خصوص افراد سالمند که به توجه و حمایت بیشتری نیاز داشتند، بیشتر از این موضوع آسیب دیدند.

مرادی درباره آموزش در ایام کرونا گفت: یکی از کارکرد‌های مؤسسات آموزشی تعامل فراگیران با همسالانشان است، همه آموزش‌ها تنها از طریق خواندن حاصل نمی‌شود، بخشی از کارایی آموزش با بودن در میان همسالان حاصل می‌شود که تعطیلی طولانی مؤسسات آموزشی در دوران کرونا باعث آسیب به آموزش فراگیران در همه مقاطع شد.

وی افزود: متأسفانه افزایش فقر از دیگر پیامد‌های اجتماعی همه گیری جهانی کرونا بود و اغلب یافته‌های حاصل از گزارش کشور‌ها بیانگر افزایش فقر بود، که در این میان، مشاغل کم درآمد خیلی بیشتر آسیب دیدند و افزایش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در دوران همه گیری جهانی کرونا بیشتر به چشم خورد و افراد فقیر بیشتر به بیماری کرونا مبتلا شدند.

مدیر نشست تخصصی (پنل) پیامد‌های اجتماعی کرونا در دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا ادامه داد: تشکیل رصدخانه اجتماعی کرونا، ایده خوبی بود و باید از پیشنهاد دهندگان این ایده و توسعه دهندگان این برنامه قدردانی کرد، زیرا این کار می‌تواند با تجربیاتی که در این مدت کسب کرده‌ایم، پیشنهاد‌های خوبی برای کاهش آسیب‌هایی که از کرونا باقی مانده است، داشته باشد و هم می‌تواند به عنوان یک مرکز ملی توسعه یابد و با کمک آن، در آینده آمادگی بیشتری در مقابله با بحران‌های این چنینی، به جامعه بدهد.

مرادی گفت: رصدخانه اجتماعی کرونا باید برنامه مدون با سازوکار و زمانبندی مشخصی با منابع تعریف شده برای اهدافش داشته باشد و تلاش لازم برای کسب مرجعیت مطالعات اجتماعی سلامت در این رصدخانه صورت گیرد و البته حمایت لازم هم از آن بشود.

وی افزود: انجام پیمایش‌های منظم برای شاخص‌های مرتبط در کشور، آمادگی برای پاسخ به پدیده‌های جدیدی مانند کرونا و... می‌تواند بخشی از این مأموریت‌ها باشد و از آنجائی که زمان زیادی از تأسیس این رصدخانه نمی‌گذرد و با توجه به خروجی‌هایی که داشته است، موفق عمل کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: عملی کردن یک ایده، ایجاد یک ساز و کار برای آن، تأمین منابع و داشتن خروجی‌های مانند همایش ملی رصد اجتماعی کرونا می‌تواند شاخص‌های مثبتی برای این رصدخانه باشد، اما مهم‌ترین نکته، توسعه و ارتقای مستمر آن است که امیدواریم این رصدخانه در این زمینه موفق باشد.

مرادی با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا گفت: دستاورد‌های این همایش، مانند هر همایش علمی می‌تواند محل ارائه آخرین دستاورد‌ها و دانش در این زمینه باشد، می‌تواند محلی برای ارائه نتایج مطالعات انجام شده و شنیدن نظرات متخصصان باشد و نباید به سادگی تجربیات و دانش به دست آمده را فراموش کرد، این همایش می‌تواند فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کرونا باشد.

وی افزود: ترجمان دانش، معرفی نتایج تحقیقات درباره ابعاد اجتماعی کرونا، بحث و تبادل نظر متخصصان مرتبط در چنین همایشی، ارائه راهکار‌ها و توصیه‌های کاربردی می‌تواند از دستاورد‌های این همایش باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: کسب اطلاعات جامعه و البته به کارگیری توصیه ها، هدف نهایی همه برنامه‌های علمی است، اما به طور کلی دولت، مجلس و به طور خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه و همه سازمان‌هایی که با مردم کار می‌کنند، می‌توانند مخاطب این همایش باشند و از دستاورد‌های آن استفاده کنند، جامعه دانشگاهی نیز می‌تواند با تبادل دانش موجب ارتقای علمی این موضوع شود و محققان می‌توانند زمینه‌های تحقیق مورد نیاز را در چنین همایشی پیدا کنند.

مرادی گفت: همه سازمان‌هایی که مسئولیت‌های اجتماعی در مقابل مردم دارند نیز می‌توانند از دستاورد‌های همایش ملی رصد اجتماعی کرونا استفاده کنند.

مدیر نشست تخصصی (پنل) پیامد‌های اجتماعی کرونا در دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا پیشنهاد داد که رصدخانه برای مؤثر بودن و کاربردی کردن نتایج این همایش، به ترجمان دانش مقالات ارائه شده بپردازد، ذینفعان را یافته تا بتواند از نتایج آن بهره‌مند شوند.

دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا، در روز‌های ۱۵ و ۱۶ آبان به همت رصدخانه اجتماعی کرونا مستقر در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های درگیر و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

با توجه به اهداف و نشست‌های تخصصی طراحی شده برای این همایش که شامل «پیامد‌های روانی - اجتماعی کرونا، سلامت اجتماعی در دوران کرونا، سیاست‌ها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوره همه گیری کرونا، درس آموخته‌های همه گیری کرونا و نظام ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی در دوران همه گیری کرونا» است، ۱۲ مقاله در قالب سخنرانی و حدود ۱۲۰ مقاله نیز بصورت پوستر به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.



فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست

فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست

حائز اهمیت است - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

حائز اهمیت است - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
فرصتی برای ترجمان دانش حاصل از مطالعات اجتماعی کروناست

سفارش سه پروژه تحقیقاتی به رصدخانه اجتماعی کووید 19 - ایسنا

سفارش سه پروژه تحقیقاتی به رصدخانه اجتماعی کووید 19 - ایسنا
دکتر قباد مرادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز پنجشنبه در آستانه برگزاری دومین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید 19 گفت: رصدخانه اجتماعی ...

[PDF] تدوين ابزار خودارزيابي ترجمان دانش1 مربوط به پژوهشگران علوم انساني ...

[PDF] تدوين ابزار خودارزيابي ترجمان دانش1 مربوط به پژوهشگران علوم انساني ...
حائز اهمیت است - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

آخرین اخبار
منبع خبر : iribnews.ir