لمینت دندان: راهی سریع برای رسیدن به لبخند کامل

اگر از دندان‌های خود راضی هستید، راحت و بی‌دغدغه لبخند می‌زنید. ولی اگر شکاف دندان، بد رنگ شدن دندان‌ها یا ناهماهنگی های جزئی مانع از این امر شود، چه؟ علاوه بر بریس یا بلیچینگ، یک جایگزین سریع نیز وجود دارد: لمینت دندان. روکش‌های ساخته شده از سرامیک یا پلاستیک طبیعی به نظر می‌رسند، به خوبی تحمل می‌شوند و به سرعت منجر به موفقیت می‌شوند.


لمینت دندان چیست؟


لمینت دندان روکش‌های نازکی برای دندان هستند. روکش‌ها از پلاستیک یا سرامیک ساخته می‌شوند و توسط دندانپزشک به جلوی دندان‌های جلویی چسبانده می‌شوند. لمینت دندان را به سختی می‌توان از دندان های طبیعی تشخیص داد. شما در روش لمینت دندان این مزیت را دارید که درمان سریع است و می‌توانید بلافاصله نتیجه را ببینید. شما می‌توانید رنگ و شکل دندان‌های خودتان را انتخاب کنید. در کوتاه‌ترین زمان لک‌ها را اصلاح می‌کنید و ظاهری هماهنگ برای دندان‌های جلویی ایجاد می‌کنید.



لمینت دندان چگونه استفاده می‌شود؟


 


لمینت‌ها به طور معمول برای ترمیم دندانها استفاده می‌شوند:



  • تغییر رنگ دندان‌های ناشی از درمان ریشه؛ لکه‌های ناشی از برخی داروها یا فلوراید بیش از حد یا پرکردگی‌های رزین بزرگ که باعث تغییر رنگ دندان شده است.

  • دندان‌هایی که فرسوده، بریده یا شکسته شده‌اند

  • دندان‌های نامرتب، ناهموار یا نامنظم با دهانه یا برآمدگی

  • دندان‌هایی با فاصله بین آنها


 


چه نوع لمینت‌‌هایی وجود دارد؟


چهار نوع اصلی روکش یا همان لمینت وجود دارد. آنها در مواد، استحکام، ساخت و اتصال متفاوت هستند. همچنین تفاوت‌های زیادی در قیمت لمینت دندان وجود دارد. لمینت‌های ساخته شده از چینی بادوام‌ترین و پایدارترین لمینت‌ها هستند. آنها همچنین جایگزینی برای تاج‌ها و گران‌تر هستند. وقتی حرف انتخاب لمینت‌های چینی در مقابل روکش‌ها پیش می‌آید، اگر دندانپزشک‌تان روکش را برای شما توصیه کند، شاید در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.


همه روکش ها به یک اندازه برای همه دندان‌ها، مشکلات و خواسته‌ها مناسب نیستند. بنابراین بهتر است از یک دندانپزشک مجرب مشاوره فردی دریافت کنید.



روکش‌های معمولی


 


روکش های معمولی از سرامیک ساخته می‌شوند، ضخامت آنها تا یک میلی متر است و به صورت سفارشی در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. برای جلوگیری از ضخیم شدن بیش از حد دندان با روکش، ابتدا مینای دندان باید به حداقل ممکن آسیاب شود. این کار با بی حسی موضعی انجام می‌شود.


روکش های غیر آماده (Lumineers)


 


روکش های غیر آماده به نام لومینیر نیز شناخته می‌شوند. آنها با این واقعیت مشخص می‌شوند که بسیار نازک هستند - حدود ۰.۳ میلی متر ضخامت. آنها این مزیت را دارند که دندان لازم نیست آسیاب شود و هیچ ماده دندانی از بین نمی‌رود. روکش‌های غیر آماده به طور مستقیم به دندان فرآوری نشده چسبانده می‌شوند.


 


روکش فوری


 


روکش‌های فوری به عنوان "ونیرهای روکش" نیز شناخته می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، دندان‌ها را می‌توان با روکش در یک جلسه درمان کرد. از الگوهای روکش استاندارد شده استفاده می‌شود که دندانپزشک آنها را تطبیق داده و مستقیماً در عمل به دندان‌های بیمار می‌چسباند. هیچ تولیدی در آزمایشگاه لازم نیست. این نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان، بلکه در هزینه نیز می‌شود.


 


ونیرهای کامپوزیت


 


جایگزینی برای روکش‌ها چیزی است که به عنوان  روکش کانتورینگ یا کامپوزیت شناخته می‌شود. با این روش دندانپزشک یک مخلوط پلاستیکی را لایه به لایه مستقیماً روی دندان قرار می‌دهد. به این ترتیب انجام عمل بسیار سریع و نسبتاً ارزان صورت می‌گیرد. علاوه بر پلاستیک، کامپوزیت‌های مدرن دارای نسبت بالایی از ذرات سرامیک، شیشه و کوارتز هستند. این به این معنی است که با ونیرهای کامپوزیت تغییر شکل زیبایی با ماندگاری طولانی نیز امکان‌پذیر است.

منبع خبر :