محلات تهران الگوی جهان اسلام می‌شوند

محلات تهران الگوی جهان اسلام می‌شوند

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ شهر تهران به‌واسطه مرکزیت سیاسی، از دیرباز همواره دارای هویتی به نام پایتخت بوده است؛ اما این شهر، به‌جز پایتخت بودن در حوزه کسب هویت‌های دیگر ناموفق بوده و عملاً کلانشهر تهران، به‌جز مرکزیت سیاسی بودن، هویت دیگری ندارد. شهردار تهران ۱۶ آبان ماه در مسجدالرضا (ع) و در همین زمینه با بیان اینکه شهر تهران، یک شهر بی‌هویت است، گفت: تنها هویت آن از پایتخت بودن آن نشأت می‌گیرد؛ لذا به‌دنبال ایجاد تحول کالبدی هستیم تا به شهر هویت ببخشیم.

تهران، پایتخت بی‌هویت

البته این اولین باری نبود که شهردار تهران به مقوله بی‌هویتی شهر تهران اشاره کرده بود؛ چرا که پیش‌تر نیز زاکانی در جلسه با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفته بود: تهران باید یک هویت فرهنگی و اجتماعی منطبق با بافت شهری و مفاهیم اسلامی تبدیل شود. تهران ظرفیت دارد تا در حوزه فرهنگ و هنر، شعر و ادبیات، ورزش و علم و فناوری، هویتی مستقل و برگزیده را به خود اختصاص دهد و این امر در کمترین زمان ممکن لا مدیریت دقیق صورت خواهد گرفت.

تلاش برای هویت‌بخشی به تهران با چشم‌انداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام»

تعیین چشم‌انداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» از سوی زاکانی مهر تأییدی بر این گزاره است که مدیریت شهری در این دوره عزمی جزم برای هویت‌بخشی به شهر بی‌هویت تهران در حوزه‌های مختلف دارد.

از جمله ابعاد مهم هویت که در شهر دارای نمود عینی است، مساله معماری محسوب می‌شود. شهردار تهران در همین زمینه پیش‌تر در برنامه صف اول گفته بود: در حال حاضر شهر تهران از بعد معماری بی‌هویت است؛ بر همین اساس در حوزه معماری و شهرسازی دقت بسیار زیادی را اعمال می‌کنیم و الگوهایی را تعیین خواهیم کرد.

«تحول حوزه معماری» یکی از وجوه هفت‌گانه «تحول کالبدی» شهر

شهردار تهران «تحول حوزه معماری» و «ایجاد معماری اختصاصی» برای شهر تهران را یکی از وجوه هفت‌گانه برای «تحول کالبدی» شهر ذکر کرد.

بر این اساس، شهردار تهران برای نخستین‌بار در برنامه صف اول مساله «الگوسازی» در حوزه معماری و شهرسازی را مطرح کرد و ۱۷ آبان‌ماه تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ از پیش‌بینی یکی از محلات الگو در این منطقه خبر داد و گفت: یکی از دو شهرک الگو در این منطقه و در بالای میدان مرکزی میوه و تره بار به مساحت ۱۵ هکتار ایجاد خواهد شد و سازندگان این شرکت، بین المللی هستند که فضای لازم برای استقرار آن‌ها آماده شده است.

آغاز ایجاد محلات الگو در منطقه ۱۹

در همین راستا؛ مهدی هدایت ۱۹ آبان‌ماه در گفتگو با خبرنگار مهر و با تشریح ویژگی‌های محلات الگو گفته بود: همه واحدها در محلات الگو هم یک حیاط کوچک و هم یک بالکن کوچک دارند و تمامی خدمات این محلات در همان محلات دیده شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر ظرف یک ماه یکی از محلات الگو در شهر تهران را احتمالاً در منطقه ۱۹ کلنگ‌زنی و طرح آن را نیز ارائه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از کارهایی که در قرارگاه جهادی ساخت مسکن پیش می‌بریم، این است که محلات الگو را در شهر تهران عملیاتی کنیم.

مجید صبوری، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۹ در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح ماهیت محله الگو در منطقه ۱۹ اظهار کرد: قرار بر این است در ارتباط با هر محله سرانه‌های استانداردی که به‌عنوان سرانه‌های شهری مورد تأیید قرار گرفته و وجود دارد، در آن محله به‌عنوان محله الگو ایجاد شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۹ خاطرنشان کرد: به‌طوری‌که در محلات الگو، سرانه آموزشی، ورزشی، خدمات شهری، فضای سبز در آن زمینه برنامه‌ریزی شود تا آن سرانه‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به تأیید نهایی نرسیده و جزئیات آن در حال بررسی و رایزنی است، اظهار کرد: محله الگو در هر زمینه‌ای به‌عنوان الگو تعیین خواهد شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محلات الگو در واقع امر، به‌معنای نظام مشارکت‌پذیری محلی است که در نظام‌نامه محلات توسط شورای شهر تهران تصویب و ابلاغ شد، گفت: شهرک‌های الگو نیز یک مقوله دیگری محسوب می‌شود و شهرک الگو می‌تواند یک محله بزرگ باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: مناطق ۱۹ و ۱۸ بیشترین ظرفیت را برای ایجاد محلات جدید و شهرک‌های الگو دارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کار ساختمانی در این مناطق شروع شده است.

امضای تفاهم‌نامه برای ساخت اولین محله الگو در شهر تهران

در همین راستا؛ مهدی هدایت از امضای تفاهم‌نامه برای ساخت اولین محله الگو در شهر تهران با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در راستای اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۱۳۸۷) و قانون جهش تولید مسکن (مصوب ۱۴۰۰) و تصویب نامه طرح مسکن اجتماعی هیأت وزیران (سال ۱۳۹۵) و رویکرد شهرداری تهران برای همکاری با دولت در تأمین مسکن با هدف ایجاد شرایط مناسب، بسترسازی و تسهیل فرآیند برخورداری همه خانوارهای شهری از واحدهای مسکونی در حد استطاعت، تفاهم نامه همکاری مشترک شهرداری تهران با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مصادیق عینی تحقق چشم‌انداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» مقوله شهرسازی است. به‌نظر می‌رسد که شهرداری تهران با ایجاد محلات الگو در پایتخت قصد دارد تا قدمی در جهت عینیت معماری ایرانی-اسلامی در پایتخت بردارد.



محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - خبرگزاری مهر | Mehr News Agency

محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - خبرگزاری مهر | Mehr News Agency

محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - مهر

محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - مهر
محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - خبرگزاری مهر | Mehr News Agency

محلات تهران الگوی جهان اسلام می شوند | مدیریت شهری سعی دارد - قطره

محلات تهران الگوی جهان اسلام می شوند | مدیریت شهری سعی دارد - قطره
www.mehrnews.com › news › محلات-تهران-الگوی-جهان...

کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام؛ چالشهای پیش روی مدیریت جدید چیست؟

کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام؛ چالشهای پیش روی مدیریت جدید چیست؟
مدیریت شهری سعی دارد با ایجاد محلات الگو در شهر تهران در راستای تحقق چشمانداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در حوزه شهرسازی قدم بردارد.

تهران تا سال ۱۴۱۰ به عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام معرفی میشود

تهران تا سال ۱۴۱۰ به عنوان کلانشهر الگوی جهان اسلام معرفی میشود
محلات تهران الگوی جهان اسلام میشوند - مهر

تهران را کلانشهر الگوی جهان اسلام میدانیم - روزنامه جوان

تهران را کلانشهر الگوی جهان اسلام میدانیم - روزنامه جوان
تعیین چشمانداز «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» از سوی زاکانی مهر ... بهنظر میرسد که شهرداری تهران با ایجاد محلات الگو در پایتخت قصد ...

منبع خبر : mehrnews.com